06.04.2020 J jak jajka

Słoneczko już wstało i świeci radośnie, zapraszamy w podróż do Krainy Literek, w której poznamy dzisiaj literkę j.

Cele:

– rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej słów,

– zapoznanie z literą j – małą i wielką, drukowaną i pisaną,

-utrwalenie poznanych liter,

– rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej,

-rozwijanie sprawności fizycznej.

1. Słuchanie ciekawostek na temat zwyczajów i tradycji wielkanocnych:

Jajko to znak wszelkiego początku narodzin i zmartwychwstania. Dzielimy się nim przed rozpoczęciem śniadania, życząc sobie pomyślności, zdrowia i błogosławieństwa Bożego. W ludowych wierzeniach jajko było lekarstwem na choroby, chroniło przed pożarem, zapewniało urodzaj w polu i w ogrodzie, a nawet powodzenie w miłości. Z jajka wykluwa się kurczątko, które jest symbolem nowego życia.

Pisanki dawano w podarunku, jako dowód życzliwości i sympatii.
Chleb jest podstawowym pokarmem człowieka. Dzielenie się z nim i wspólne spożywanie jest od najdawniejszych czasów znakiem przyjaźni, życzliwości i poczucia wspólnoty.

Palemka miała chronić ludzi, zwierzęta, domy przed ogniem, czarami i złem tego świata. Niezwykłą moc daje jej gałązka wierzby – drzewa najwcześniej okrywającego się zielenią. Mazurki przywędrowały do nas z kuchni tureckiej. Kunsztownie lukrowane i dekorowane bakaliami, przypominają wyglądem maleńkie tureckie dywaniki.

Chrzan, a także przyprawy – pieprz i sól, święci się, aby pamiętać o gorzkiej Męce Chrystusa. Dawniej śniadanie wielkanocne rozpoczynało się od zjedzenia całego korzenia chrzanu, żeby ustrzec się od bólu zębów i brzucha. Baranek z czerwoną chorągiewką ze złotym krzyżykiem symbolizuje Chrystusa Odkupiciela. Stawiano go pośrodku stołu, żeby podczas wielkanocnych biesiad i uciech wierni nie zapominali o religijnym charakterze świąt.

Kiedy gospodynie wypiekały baby drożdżowe, kuchnia musiała być zamknięta na klucz. Ktoś obcy bowiem mógłby zaszkodzić rosnącemu ciastu głośną rozmową albo złym wzrokiem. Wyjętą z pieca babę kładziono na poduszki i do chwili ostygnięcia przemawiano do niej szeptem.

Zajączek obwieszcza wiosenną odnowę. Kiedyś jego wizerunek kojarzono z grzesznikami, którzy odbyli oczyszczającą pokutę. Potem zaczął obdarowywać dzieci łakociami i prezentami.

2. Poranna gimnastyka dla smyka 

https://youtu.be/OmAZquWgp9A

3. Wprowadzenie litery j – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

Potrzebujemy : jajko,

  • Oglądanie zdjęć (obrazków) różnych jajek (przepiórczych, kurzych, gęsich, strusich). Porównywanie ich wyglądu.
  • Zapoznanie z budową jajka. Rodzic rozbija jajko – rozdziela je. Dzieci oglądają żółtko i białko, nazywają je.
  • Podawanie nazw zwierząt, które wykluły się z jajek (ptaki, węże, krokodyle, dinozaury…)
  • Analiza i synteza słuchowa słowa jajko

– Dzielenie słowa jajko na sylaby (jaj – ko)

– Dzielenie słowa jajko na głoski ( j -a- j-k – o) – co słyszycie na początku słowa jajko?

– Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską j (jagody, jogurt, jeleń…), mających ją w środku (kajak, fajka, bajka…) oraz na końcu (maj, kraj, klej…).

– Podawanie imion rozpoczynających się głoską (Jola, Janek, Justyna, Jowita…).

– Określenie rodzaju głoski: wypowiadanie głoski j sługo: jjjyyy, wypowiadanie krótko j,j,j,j. Co możemy powiedzieć o tej głosce (Jest to spółgłoska. Spółgłoski zaznaczamy kolorem niebieskim, a samogłoski – a,e,u,i,o,y, oznaczamy kolorem czerwonym).

4. Zabawa językowa ,,Liczymy głoski”

Zabawa polega na wyszukiwaniu słów o określonej liczbie głosek. Liczba oczek wyrzuconych na kostce do gry pokazuje dzieciom i rodzicom, jak długich słów mają szukać.

5. Podawanie rymów do podanych słów

– pisanki : firanki, falbanki, kołysanki, malowanki…

– baranek : dzbanek, ganek,

– zajączek: pączek, bączek,

– jajka: bajka, fajka…

6. Karty pracy

Dzieci 5 – letnie. Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania i liczenia, s. 64.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/przygotowanie-czytania-pisania/mobile/index.html#p=66

(jeżeli nie możecie wydrukować karty pracy poproście dzieci, żeby narysowały same wybrany obrazek).

Dzieci 6 – letnie. Karta pracy Nowe przygody Olaka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 52-55.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=55 

(strony 52-53 nie trzeba drukować, dzieci mogą ją rozwiązać przed komputerem, wskazując kursorem myszki, gdzie znajduje się litera j w wyrazach, krzyżówkę można przerysować i wpisać hasła, a ćwiczenie z pisania literki j można wykonać na kartce lub w zeszycie).

Po pysznym obiadku zapraszamy do osłuchania się z piosenkami wielkanocnymi, które pojawią się na stronie przedszkola.

Miłego dnia.

 

 

Skip to content