07.04.2020 Liczymy pisanki

Witamy, dzisiaj zatrzymamy się przy pisankach, poznacie ciekawostki na temat pisanek, posłuchacie opowiadania i wspólnie z rodzicami lub rodzeństwem policzycie pisanki w wielkanocnym koszyczku. Życzymy udanej zabawy
i miłego dnia. Zaczynamy!!

Cele:

-rozwijanie mowy,

– poznawanie zwyczajów wielkanocnych,

– poznawanie różnych pisanek i sposobów ozdabiania,

– przeliczanie i dodawanie w zakresie dziesięciu,

– uczestniczy w zabawach muzyczno- ruchowych i rozumie proste polecenia w języku obcym nowożytnym.

Pisanki ciekawostki o pisankach wielkanocnych. Wielkanoc

1. Rozmowa na temat pisanek. Rodzic pyta: co to są pisanki, kiedy przygotowujemy pisanki, jak wykonujecie pisanki?

Słuchanie ciekawostek na temat pisanek.

Legenda głosi, że Maria Magdalena, kiedy szła w niedzielę wielkanocną do grobu Chrystusa, zabrała ze sobą jajka, które miały być posiłkiem dla apostołów. Po spotkaniu Chrystusa, który zmartwychwstał, zauważyła, że jajka zmieniły kolor na czerwony. Od tej pory przyjął się zwyczaj malowania jaj na Wielkanoc. Malowane we wzory jajko nazywa się pisanką, bo zgodnie z tradycją te wzory pisze się rozgrzanym woskiem na jajku, używając lejka ze skuwki od sznurowadeł oraz szpilki do robienia kropek. Gdy jajko z napisanym wzorem zanurzymy w farbie, a potem usuniemy wosk w gorącej wodzie, pozostanie jasny wzór na barwnym tle. Kiedyś pisanki zakopywano pod progami domów, aby zapewniły mieszkańcom szczęście i dostatek. Skorupki jaj wielkanocnych rzucano też pod drzewa owocowe, aby zapobiec szkodnikom i sprowadzić urodzaj. Dziewczęta myły włosy w wodzie, w której gotowano jajka na pisanki, aby bujnie rosły i podobały się chłopcom. W zabawie zwanej walatką lub wybitką toczono po stole pisanki lub uderzano nimi o siebie. Posiadacz stłuczonego jajka tracił je na rzecz właściciela nienaruszonej pisanki. Inną grą było rzucanie pisankami do siebie lub przerzucanie ich przez dachy kościoła.

2. Zabawa myzyczno- ruchowa ,,Hop Hop Little Bunny” (w języku angielskim) naśladujemy  Wielkanocnego Zajączka. ,,Zagrajmy. Podskakuj Mały Króliczku (Little Bunny). Are you ready – jesteście gotowi! Skaczemy Małe Króliczki (hop, hop Little Bunny ) w wielkanocny poranek (Early Easter morning), Po hop, hop, przygotujcie się do obrotu (spin – obracaj się). Gotowi do marszu (walk – marsz). Czy wszyscy chodzą…? A teraz przygotujcie się do biegu (run – bieg).

https://youtu.be/gPaaDjhVKqk

3. Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej ,,Gipsowe pisanki” czyt. Pani Monika 🙂

Rozmowa na temat opowiadania:

– Gdzie rodzina Olka i Ady spędziła Wielkanoc?

– Co stało się dziadkowi? Dlaczego?

– Jakie zadania mieli do wykonania podczas przygotowań do świąt Olek i Ada, rodzice i dziadkowie?

– Czym babcia ozdobiła stół?

– Co według dziadka jest najważniejsze?

4. Zabawa dydaktyczno – matematyczna ,,Liczymy pisanki”.

Do zabawy należy przygotować liczmany np. kolorowe pisanki (mogą być wycięte z kolorowego papieru lub białego i ozdobione przez dzieci, plastikowe ozdobne) lub klocki, koszyczek lub pudełko, kartę papieru na której zapiszemy rozwiązanie do zadań tekstowych.

W koszyczku były 4 pisanki. Mama dołożyła jeszcze 6 pisanek. Ile jest teraz pisanek w koszyczku?

Dzieci biorą 4 liczmany, kładą je przed sobą lub do koszyczka. potem dokładają 6 liczmanów. Liczą wszystkie liczmany i układają działanie, próbują zapisać samodzielnie lub z pomocą 4 + 6 = 10, głośno odczytują, a potem udzielają odpowiedzi na pytanie.

Lenka miała 10 pisanek. 7 pisanek dała babci i dziadkowi. Ile pisanek jej zostało? (wykonujemy podobnie jak wyżej tylko tym razem odejmujemy).

Spróbujcie sami wymyślić zadanie tekstowe na dodawanie i odejmowanie związane z tematyką Wielkanocną, można liczyć baranki, kurczątka itp.

Drodzy rodzice ułóżcie przed dziećmi dwa pudełka (koszyczki). Włóżcie do jednego pudełka 10 liczmanów   (pisanki), a do drugiego 9 liczmanów (pisanek). Zapytajcie: Ile pisanek jest w pierwszym koszyczku, a ile w drugim? . Poproście dzieci o porównanie liczebności pisanek w koszyczek 10 > 9.

Brawo, super sobie poradziliście!  Teraz spróbujcie rozwiązać karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczmy, cz. 2, s. 62-63 . Wykonajcie zadanie samodzielnie lub z pomocą rodzica.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=64

5. Dla chętnych do wykonania praca plastyczna ,,Nasze pisanki”, potrzebne będą różne materiały do ozdobienia pisanek, np. farby plakatowe, barwniki spożywcze, włóczki, kolorowy papier, owijki, naklejki, klej, pędzel, mazaki. Obowiązkowo podzielcie się z nami zdjęciami 🙂

Skip to content