08.04.2020 Potrawy z jajek

Drodzy Rodzice i Kochane Dzieci, dzisiaj przyjrzymy się uważnie jajkom, które są głównym składnikiem wielkanocnych potraw. Zanim rozpoczniemy dzisiejsze zabawy, zapraszamy chętne dzieci na poranną gimnastykę.

Cele:

♦ rozwijanie sprawności fizycznej,

♦ poznawanie budowy i właściwości jajka,

♦ zapoznanie z tym, do czego można wykorzystać jajka,

♦ przygotowanie prostych potraw z jajek.

1. Poranna gimnastyka ,,Zumba Kids” 

https://youtu.be/iKeatJK181Q

2. Zabawa Ciepło, zimno, pod hasłem: Szukamy jajka.

Jajko ugotowane na twardo. Dzieci szuka jajka ugotowanego na twardo, które zostało ukryte w domu. Pozostali domownicy naprowadzają szukającego na ukryty przedmiot, stosując określenia: ciepło, cieplej, najcieplej, gorąco, zimno, zimno, najzimniej.

3. Zabawy badawcze ,,Wokół jajka”

( 2 jajka kurze – jedno ugotowane, a drugie surowe, szklane naczynia, sól, łyżka, ocet)

Może Wy znacie odpowiedź na pytanie: Co było pierwsze? Jajko czy Kura? Uczeni do tej pory się nad tym głowią i niestety nie znaleźli odpowiedzi na to pytanie. Mamy propozycję… zostawmy szukanie odpowiedzi tym uczonym mądrym głowom,  a sami zastanówmy  się na innymi interesującymi pytaniami dotyczącymi samego jajka. Zapraszamy Was zatem na przegląd eksperymentów pełnych jaj!

https://youtu.be/lIWDCkbVQ6A

• Poznajemy budowę jajka. Rodzic może rozbić przed dzieckiem jajko (można również skorzystać z ilustracji, wspólnie oglądają jego zawartość; nazywają poszczególne części.

• Eksperymentujemy

→ Dzieci badają zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka ugotowanego – wkładają je kolejno do przezroczystego naczynia z wodą. Obserwują ich zachowanie. Do wody w przezroczystym naczyniu wkładają surowe jajko i dosypują stopniowo sól (około 10–12 łyżek soli). Obserwują, co dzieje się z jajkiem.

→ Rodzic pokazuje dziecku dwa jednakowe jajka (jedno ugotowane, a drugie surowe). Prosi, aby się zastanowiły, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane. Dzieci podają swoje propozycje. Następnie Rodzic wprawia w ruch obrotowy oba jajka. Dzieci obserwują ich ruchy i określają, które z nich kręci się szybciej.  Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony, co hamuje szybkie poruszanie się jajka.

→ Do tematu jajka podejdźmy bardzo wnikliwie. Do tego stopnia, że spróbujemy prześwietlić jajko! Ale jak to zrobić, gdy przez skorupkę nic nie widać? Zanurzymy jajko w occie. Po 24 godzinach, uzyskamy efekt na jakim nam zależało! Teraz pozbądźmy się skorupki! Teraz mali badacze mogą spokojnie przyjrzeć się wnętrzu surowego jaja. UWAGA! To nie jest piłeczka, tylko w dalszym ciągu surowe jajko, więc mocne rzucanie niewskazane – chyba, że rodzic wyrazi na to zgodę 🙂

https://youtu.be/rjeG_CQLLmg

4. Zabawa ruchowa z elementem turlania – ,,Rozsypane pisanki”

Dzieci są pisankami. Delikatnie turlają się po podłodze w różnych kierunkach, zwracając uwagę na zachowanie zasad bezpieczeństwa.

5. Wypowiadanie się dzieci na temat:

,,Co można zrobić z jajek?” ,,Jakie potrawy można z nich przygotować?”. Zachęcamy do wspólnego przygotowanie prostej potrawy z wykorzystaniem jajek.

Skip to content