14.04.2020 Odkrywanie nowej litery

Zapraszamy chętne i wyspane dzieci do odkrycia kolejnej litery…

Cele:

♦ rozwijanie sprawności fizycznej,

♦ rozwijanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej,

♦ rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,

♦ rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej.

1. Dzień najlepiej zacząć od gimnastyki – propozycja na dzisiejszy dzień ,,Wygibasy z naszej klasy”

→ Najpierw skon… Równowaga…Biegniemy skaczemy – każdy znajdzie coś dla siebie

https://youtu.be/9rfdFGvCxkw

2. Praca z ilustracją – Olek, Ada (bohaterowie naszych książek) i dziadek przysłali zdjęcie z jednej ze wspólnych wycieczek.

→ Jakim zwierzętom przyglądają się Olek, Ada i dziadek? 

Brawo!! Macie rację to są ŻUBRY

→ Czy żubry żyją wolno? (załączony poniżej filmik, przybliży wam życie tych zwierząt)

https://youtu.be/pGbVrHNm-p8

3. Odkrywanie litery ,,ż”: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej. Proszę przygotować białe, czerwone i niebieskie karteczki w kształcie kwadratu po 5 szt.  lub klocki (białe lub żółte) oraz czerwone i niebieskie

→ Analiza i synteza słuchowa słowa ŻUBRY. Dzieci dzielą słowo żubry na sylaby i na głoski. Liczą, ile w słowie żubry jest sylab, a ile głosek. Następnie wymieniają inne słowa w których głoskę ż słychać na początku (np. żaba, żurek, żyrafia…), w środku (leżak, jeżyna, kałuża…). Rodzic zwraca uwagę, że głoska ż na końcu słowa jest często słyszana jak głoska sz, np. w słowie garaż.

→ Budowa schematu słowa żubry. Dzieci układają tyle kartoników, ile sylab słyszą w słowie żubry. Rozsuwają kartoniki i wymawiają sylaby głośno (ŻU – BRY). Następnie układają tyle kartoników, ile głosek słychać w słowie żubry (Ż-U-B-R-Y)wymawiają głoski głośno, dotykając kolejno kartoników (można poćwiczyć budowę schematu innych słów)

→ Budowanie modeli słowa: żubry. Czerwone kartoniki (klocki) i niebieskie kartoniki dla każdego dziecka.
Określanie rodzaju głoski ż. Dzieci wypowiadają głoskę ż: długo: żżżyyyy… krótko: ż, ż, ż, ż… Głoska ż jest spółgłoską i oznaczamy ją na niebiesko. Pod schematami słowa, dzieci zaznaczają miejsca głoski ż niebieskimi kartonikami. Uzupełniają modele słowa: żubry, niebieskimi kartonikami i czerwonymi kartonikami ( ŻU BR)

♥ Dzieci 5 – letnie – Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 68.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/przygotowanie-czytania-pisania/mobile/index.html#p=71

♥ Dzieci 6 – letnie – Nowe przygody Ola i Ady. Litery i liczby, s. 64-67.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=67

 

Drogie dzieci pamiętacie jaką książkę czytaliśmy w przedszkolu i czyje przygody poznawaliśmy?? Cudaczek Wyśmiewaczek, licho malusie i cieniutkie jak igła, mieszkał w tym domku, co to nie był ani duży, ani mały, tylko w sam raz. Nie jadł i nie pił, tylko śmiechem żył. Śmiał się i śmiał do rozpuku, a brzuszek pęczniał mu i pęczniał, aż napęczniał jak ziarnko grochu… Udało nam się znaleźć słuchowisko z przygodami Cudaczka Wyśmiewaczka

4. Słuchowisko ,,Cudaczek Wyśmiewaczek” Julia Duszyńska

https://youtu.be/Xe3B8tGjKXE

https://youtu.be/oluP6vCQYx0

5. Kolorowanka z literą Ż utrwalamy poznaną literkę. Można również wydrukować lub narysować duża literę ż i ozdobić ją lub zamienić  w obrazek poprzez dorysowywanie różnych elementów.

Skip to content