Ćwiczenia i zabawy ,,Kule i koła”

Cel:

  • poznawanie cech kuli;
  • wskazywanie różnic pomiędzy kulami a kołami

Ćwiczenia z zabawy ,,Kule i koła”

Słuchanie wiersza M. Terlikowskiej ,,Kolorowe koła”

Spójrzcie uważnie dookoła,
wszędzie są kule i koła.
Kół co niemiara, kul co niemiara.
Jest koło! Tarcza zegara.
Wesoło koła turkocą
pod starodawną karocą.
Na drogach świecą się jasno,
błysną i gasną, błysną i gasną.
A tutaj koło przy kole:
wagon, semafor – to kolej.
A kiedy kół jest tak dużo,
po prostu pachnie podróżą.
Kulę każdy nadmucha –
od babci do malucha.
Zrobimy z mydła pianę
i będą bańki mydlane.

Ojej, przepraszam, omyłka.
To już nie bańka – to piłka.
Tu mamy kulę armatnią,
niemodną wprawdzie ostatnio.
Sypią się kule, kuleczki,
wiśnie, a może porzeczki.
Nitka, na nitce kulki.
Czyje korale? – Urszulki.
Balon
to kula z gondolą.
Lećmy!
Państwo pozwolą.
W balonie było przyjemnie,
lecz pora wracać na Ziemię.
Noc właśnie Ziemię otula.
A Ziemia – to co?
Też kula. (…)

  • Wyjaśnienie znaczenia słów: gondola, semafor, staroświecka.
  • Rozmowa na temat wiersza: Proszę poszukać w internecie obrazków w kształcie kuli i w kształcie koła, wymienione w wierszu. − Jakie przedmioty w kształcie koła zostały wymienione w wierszu? (Dzieci nazywają je i wskazują na obrazkach).− Jakie przedmioty w kształcie kuli zostały wymienione w wierszu? (Dzieci, tak samo jak przy kole, nazywają je i wskazują na obrazkach).
  • Zachęcamy do poszukania w domu przedmiotów w kształcie kuli (różnej wielkości piłki, pomarańcza, koraliki itp.) oraz przedmiotów w kształcie koła (plastikowy talerz, koło samochodzika, kolorowy krążek, taca itp.)
  • Segregowanie przedmiotów na te w kształcie koła (plastikowy talerz, koło samochodzika,
    kolorowy krążek, taca…) i te w kształcie kuli (różnej wielkości piłki, pomarańcza, koraliki…).
  • Określenie różnic między kołem a kulą.
    Dzieci biorą między dłonie kartonowe koło. Powinny dojść do wniosku, że koło jest płaskie,
    prawie go nie czują między dłońmi. Potem biorą piłeczkę. Tu odczucia są inne: piłeczka
    zajmuje już trochę miejsca (przestrzeni), nie jest płaska jak koło.
    Potem dzieci rzucają kartonowe koła na podłogę. One upadają i leżą. Następnie rzucają
    piłkę w kształcie kuli. Ona – jak większość kul – odbija się i turla. Czytanie całościowe lub samodzielne wyrazów kula, koło. Następnie rodzic rozcina koło. Ma dwie płaskie połówki koła. Kroi pomarańczę na plasterki, otrzymuje kawałki w kształcie koła. (rodzic wyjaśnia, że środek każdej kuli ma kształt koła).
  • Karta Pracy

Polecamy również zorganizowanie zabaw ruchowych w domu:

Zadania z programu #UczymyDzieciProgramowac do wspólnej zabawy

bit.ly/ZadaniaBezNudy1

Skip to content