MUZYKA JEST WSZĘDZIE: 14.04 – 17.04.2020 – wyrażanie muzyki ruchem, słuchanie utworów literackich związanych z muzyką,

WTOREK: 14.04.2020
Witajcie kochane Smerfy. Mamy nadzieję, że wszyscy po świętach jesteście zdrowi, i chętni do działania.
W tym tygodniu będziemy rozmawiać o muzyce. Ze wszystkich sztuk pięknych muzyka posiada największy wpływ na emocje. Muzyka uspokaja, uczy wrażliwości, rozwija zainteresowania i pozwala odkryć nowe umiejętności. Muzyka zmniejsza stres, łagodzi strach, dodaje energii i poprawia pamięć. Odkrywanie świata dźwięków, rozpoznawanie ich, naśladowanie, określenie źródła ich pochodzenia to wspaniała zabawa dla dziecka, prowadząca w efekcie do zrozumienia muzyki. Należy więc stwarzać dzieciom jak najwięcej ku temu okazji, aby coraz lepiej czuły i rozumiały „słownik muzyczny”. Dziecko musi poznać wszystkie składniki muzyki – wtedy będzie ją rozumieć, a to rozumienie pozostanie właśnie na całe życie.
Propozycje zadań na dzisiaj.
1. Wiersz Doroty Geller „Rozmowa z fortepianem”
– Drogi panie fortepianie,
jak grasz rano, kiedy wstaniesz?
– Czasem, gdy zły humor mam,
wtedy bardzo grubo gram.
Posłuchajcie zresztą sami:
groźnie kłapię klawiszami,
aż się trzęsą wszystkie mury,
gdy gram dołem klawiatury.
-A jak, fortepianie, grasz,
kiedy dobry humor masz?
– Klawiszami z prawej strony
grywam cienko… jak deszcz dzwonię;
hen, pod słońce, pod obłoki
leci w górę dźwięk wysoki
brzęcząc cienko, tak jak mucha.
Chcesz posłuchać, to posłuchaj!
– A jak lubisz sobie grać,
gdy wieczorem idziesz spać?
– Cicho, cicho, piano, piano
gram melodię rozespaną,
aż niebieska nocna cisza
sen położy ha klawiszach…

• Rozmowa na temat wiersza.
• Zachęcenie do wypowiadania się

2. Rozróżnianie brzmienia dźwięków – echo: dzieci siedzą na podłodze, w środku ułożone leżą: talerz, szklanka, garnek, plastykowa miseczka, rodzic delikatnie uderza łyżeczką w talerz, szklankę, garnek , plastykową miseczkę. Dziecko przygląda się i wsłuchuje się w dane dżwieki. Następnie dziecko odwraca się tyłem do rodzica. Rodzic wystukuje rytm na jednym z przedmiotów, dziecko zgaduje na którym przedmiocie zagrał rodzic.

3. Zagadki: Co to za instrument?.

BĘBENEK
Okrągły, brzuchaty, wśród zabawek leży.
Zależy mu na tym, by w niego uderzyć.

SKRZYPCE
Zrobione są z drewna .
Cztery struny mają.
Gdy pociągniesz smyczkiem,
To pięknie zagrają.
Mają cztery struny,
Gdy użyjesz smyka,
Rozlegnie się wokół
Wspaniała muzyka.

TRĄBKA
Może być w muzyka dłoni
Albo należeć do słoni

4. Odszukaj na kartach pracy: bębenka, skrzypiec, trąbki a następnie je pokoloruj.

5. Rysuj ołówkiem po śladzie instrumenty.

Do zobaczenia jutro bardzo za Wami tęsknimy.

Skip to content