Ptasie perypetie – wiersz A. Bober

Uśmiecham was witamy i radosny nastrój na dzień zostawiamy.

CELE;  – rozbudzenie zainteresowań przyrodniczych

– rozwijanie mowy i myślenia oraz koncentracji uwagi

– rozwijanie umiejętności plastycznych

 

1. słuchanie wiersza czytanego przez rodzica, pt” Ptasie perypetie”

W ciepłych krajach afrykańskich, gdzie na zimę odlecieli,

trzech przyjaciół się spotkało, by pomówić o niedzieli.

pierwszy zaczął pan skowronek, co ze swego śpiewu słynął:

lećmy szybko do Polski, bo nam dni wiosenne miną,

wszak wiadomo nie od dzisiaj, że mym wielkim jest zadaniem – wszem i wobec wyśpiewywać

pani wiosny powitanie!

Ty mój drogi wciąż o pracy – wtrącił się czerwononogi. Chciałbym jeszcze móc odpocząć, bo do Polski

kawał drogi!

A poza tym, tam na miejscu, czeka mnie roboty szmat –  gniazdo muszę znów zbudować, małym pomóc przyjść na świat.

Wiem, co mówisz mój kolego – przemówiła wnet jaskółka. Pracy w Polsce mam bez liku, bom nie kukułka,

co podrzuca innym dzieci, żeby później leniuchować. Na najlepsze ptaki w Polsce muszę dzieci swe wychować.

Wtem sfrunęła sójka, z listem w swoim małym dzióbku – proszę czytać, bo znalazłam list ten w kwiatach w mym ogródku.

Wziął list bocian w skrzydła swoje i zaczyna czytać: ” przylatujcie wy leniuchy, wiosnę trzeba witać! Środek kwietnia a was nie ma zaraz będzie wielka draka, bo na niebie wciąż nie widać powracającego ptaka! więc pakujcie swe manatki i w daleką podróż sio!

p.s  – “to ja wasz przyjaciel pan wróbel Pio”

Nie czekając ani chwili w wielkim pędzie spakowane, wyruszyły w długą podróż ptaki nieco skołowane.

Bo nie wiedzą co ich czeka, gdy do Polski zawitają, strachu pełne swe kuperki biedne ptaszki teraz mają.

2. Rozmowa na t. wiersza

-jakie ptaki wystąpiły w wierszu?

– o czym rozmawiały?

– co znalazła sójka i gdzie?

-jaki ptak przeczytał list i co było zawarte w liście?

 

3. zabawa ruchowo – ortofoniczna / zachęcamy do zabawy rodziców/

dziecko z rodzicem, siostrą, bratem – naśladuje chód bociana z jednoczesnym wymawianiem kle – kle-kle, 

kukułki – ku- ku-ku, jaskółka – pi-pi-pi, wróbelek – ćwir-ćwir-ćwir, machanie rączkami – naśladowanie machania skrzydełkami.

z rozsypanki literowej ułóż wyrazy, a potem zdania wraz z rodzicami.

b-c-a-i-o-n   /t-o-i-s/  a-n/ j-d-e-j-n-e/  /n-d-o-z-e/

s-k-w-r-0-n-k-o-e/    o-t/   /p-i-k-n-ę-y/  /p-a-t-k/

4. ćwiczenia oddechowe – wyścig piórek ” kto najdalej dmuchnie piórkiem?”, dmuchaj tak by piórko jak najdłużej utrzymać w górze.

5. praca plastyczna z kolorowego papieru – bocian z figur geometrycznych, 

-proszę wymieńcie nazwy figur geometrycznych/koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt/

-pomyślcie proszę jakich figur można użyć do wykonania bociana.

-i jeszcze proszę wykleić w lewym górnym rogu kartki okrągłe słoneczko z prostokątnymi lub tójkątnymi promykami.

 

pozdrawiamy i miłej zabawy życzymy.

Skip to content