Słychać śpiew wśród drzew i chmur- to artystów ptasich chór 23.03.2020- 27.03.2020 r.

 

Słychać śpiew wśród drzew i chmur- to artystów ptasich chór

23.03.2020- 27.03.2020 r.

Treści programowe:

– zachęcanie do systematycznego obserwowania świata przyrody,

– dostrzeganie bieżących zmian i pogłębianie wiedzy z zakresu ornitologii,

-wzbogacanie wiedzy o ptakach,

– rozwijanie koncentracji uwagi,

– rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,

– rozwijanie sprawności rąk.

 

Poniedziałek

Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej ”Powrót bociana”.

Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. Pogoda była piękna, a w powietrzu czuło się zapach nad­chodzącej wiosny. Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów.

– Widzisz, co jest na dachu stodoły u sąsiada? – zapytał dziadek.

– Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko? – zapytał chłopiec.

– To jest gniazdo bociana.

– Dziadku, tam nikogo nie ma.

– Jego mieszkańcy na pewno są teraz na łące i szukają pożywienia.

– Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny. Ja bym tam wszedł – powiedział chłopiec.

– Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom.

– Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce?

– Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka. A może nawet już się wykluły.

– I one też kiedyś odlecą?

– Tak, kiedy trochę podrosną i nabiorą sił.

– Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem – stwierdził Olek.

– Ja też nie – odparł ze śmiechem dziadek. – Brakuje nam skrzydeł.

– I dziobów – dodał chłopiec.

Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy, i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany.

– Jerzyki? – zdziwił się chłopiec. – Przecież jeże nie latają!

– Jerzyki to gatunek ptaków. Tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje.

Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w gnieździe.

– Miałeś rację, dziadku! – zachwycił się Olek. – Już są! Skąd wiedziałeś?

– Wczoraj słyszałem ich klekotanie: kle, kle, kle.

– Kle, kle, kle! – powtórzył Olek.

Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała historię o bocianach, od razu znalazła kolorową książkę i przeczytała Olkowi wierszyk:

Kle, kle

Klekotaniem zbudził bociek

całe gniazdo swoich pociech.

Kle, kle dzwoni w ptasich główkach

niczym głośna ciężarówka!

– Znowu tatko tak klekoce,

że zarywa boćkom noce?

Czemu tatuś nasz kochany

taki dziś rozklekotany?

Bocian skrzydłem dziób zasłania,

sen miał nie do wytrzymania!

– Ach, obudźcie mnie już, błagam,

bo was chciała połknąć żaba!

 

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.

– Dokąd pojechał Olek?

– Gdzie miał swoje gniazdo bocian?

– W jaki sposób przychodzą na świat małe bociany?

– Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany?

– Jakie ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów i wiosną wracają do Polski?

 

Ćwiczenia oddechowe ,,Ptasie piórka” – rozwijanie pojemności płuc.

Jeśli nie macie w domu małych piórek, możecie w zamian użyć watę, wystarczy malutki kawałek.

  • zdmuchiwanie kolorowych piórek z dłoni: połóż piórko na wyciągniętą przed siebie dłoń, nabierz trochę powietrza i zdmuchnij piórko. Pamiętaj, że mamy tylko dmuchać. Nie plujemy;
  • podrzucanie piórek: podrzuć piórko do góry i dmuchaj na nie tak, by jak najdłużej utrzymało się w powietrzu;
  • w parach: dziecko i rodzic ustawiają się z dwóch stron stolika i starają się przedmuchać piórko na stronę przeciwnika.

 

Wtorek

Zabawy przy piosence “Zielona wiosna”

Melodia znana i dostępna w sieci.

 

  1. Nad brzegiem rzeki żabki siedziały

i coś do ucha sobie szeptały.

Kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum,

kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum.

  1. Przyleciał bociek, usiadł na płocie

i do drugiego boćka klekoce.

Kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle,

kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle.

  1. Wszystko usłyszał mały wróbelek

i przetłumaczył na ptasie trele.

Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir,

ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir.

Wiosna, wiosna, znów przyszła wiosna,

wiosna, wiosna jest już wśród nas.

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

  • Jak szeptały żaby?
  • Jak klekotał bociek?
  • Jakie odgłosy wydawał wróbelek?
  • Kto jest już wśród nas?
  • Jaka według was jest wiosna?

 

Wykonanie ptaszków z plasteliny, ciastoliny lub z masy plastycznej.

 

Jakiś czas temu znalazłyśmy przepis na masę plastyczną. Przepis jest bardzo prosty. Miałyśmy ją wykonać razem z dziećmi, ale myślimy, że Rodzice świetnie sobie poradzą z tym zadaniem.

Udanej zabawy!!!

 

MASA  PLASTYCZNA DIY.

2 składniki. W 2 minuty.

Do wykonania masy potrzebujemy mąki ziemniaczanej i odżywki do włosów.

 

Proporcje to mniej więcej pół szklanki odżywki na szklankę mąki.

Do  miski wsypujemy szklankę mąki, dodajmy odżywkę i zagniatamy, aż uzyskamy mięciutką, gładziutką masę do zabawy.

Jeśli chcemy uzyskać różne barwy, to dzielimy masę na kilka części i do każdej z nich dodajemy kilka kropli barwnika spożywczego. Jeśli nie mamy w domu barwnika, to zastępujemy go kakao, kurkumą, sokiem z buraka… Do masy możemy  dodać… brokat.

 

Autorka przepisu zaleca masę zamknąć w szczelnym plastikowym pojemniku.

 

Przepis na masę pochodzi ze strony www.coverbaby.pl

 

Środa

Zestaw zabaw ruchowych metodą opowieści ruchowej “Pani Wiosna”.

 Rodzic opowiada, a dzieci ilustrują ruchem treść opowiadania.

 

– Dzisiaj Pani Wiosna ma bardzo wiele pracy. Musimy jej koniecznie pomóc.

Pani Wiosna wychodzi z domu – dzieci przenoszą ręce na biodra maszerują.

– Kiedy dotyka ziemi, topnieje śnieg i pojawiają się kwiaty
– wykonują przysiady dotykając dłońmi dywanu.

– Trochę się zmęczyła. Przysiadła na starym pniu drzewa i postanowiła odpocząć
– wszyscy przechodzą do leżenia na plecach.

– Głęboko oddychała wciągając pachnące świeżą ziemią powietrze
– wciągają powietrze nosem, wypuszczają ustami.

– Jak przyjemnie, szkoda, że nie mogę dłużej posiedzieć. Zobaczę co słychać w sadzie
– nogi wyciągnięte lekko na boki. Przeciągają się unosząc ręce w górę, na boki.

Wyczaruję liście na drzewach i zaproszę ptaki. Niech wypełnią swym śpiewem okolicę – wykonują podskoki wyciągając ręce w górę.

Muszę przeskoczyć strumyk, nie mocząc sukni – kilka podskoków obunóż.

– Posłucham jeszcze śpiewu ptaków
– lekki rozkrok. Nie odrywając nóg od podłoża wykonują skręty tułowia nadstawiając raz jedno
raz drugie ucho.

– Pora wracać do domu. Zanim to zrobię porozmawiam jeszcze z drzewami
– pozostają w pozycji stojącej, kołyszą rękami w dowolnych kierunkach równocześnie naśladując szum drzew z różnym natężeniem.

 

Zabawa matematyczna “Jajka w gnieździe”.

Trzy sylwety gniazdek wycięte z kolorowego papieru, styropianowe jajka bądź sylwety jajek (po 5 w 3 kolorach).

– dzieci nazywają kolory jajek;

–  liczą, ile jest jajek w każdym gnieździe,

– liczą ile jest jajek w danym kolorze w gnieździe,

– układają jajka w gniazdach według kolorów,

– układają jajka w gniazdach według kolorów, tak aby było ich: tyle samo w każdym gnieździe, jajka w gniazdach według kolorów, tak aby było ich o jeden więcej w kolejnych gniazdach,

– układają jajka w gniazdach według kolorów, tak aby było lub o jeden mniej.

 

Czwartek

Osłuchanie z piosenką „Kle, kle boćku”.

Melodia znana i dostępna w sieci.

 

Kle, kle boćku, kle, kle.
Witaj nam bocianie.
Łąka ci szykuje,
łąka ci szykuje
żabki na śniadanie. (bis)

Kle, kle boćku kle, kle.
Usiądź na stodole.
Chłopcy ci zrobili, chłopcy ci zrobili
gniazdo w starym kole. (bis)

Kle, kle boćku kle, kle.
Witamy cię radzi.
Gdy zza morza wracasz, gdy zza morza wracasz
wiosnę nam prowadzisz. (bis)

 

Praca plastyczna “Bociany”.

Do wykonania pracy potrzebujemy:

– kartkę format A3 (najlepiej kolorową),

– białą i czarną farbę plakatową,

– pędzelek,

– pojemnik z wodą,

– czerwony i czarny mazak,

– białe piórko.

Palce u rąk malujemy dziecku czarną farbą, pozostałą część ręki białą farbą.

Odbijamy rączki dziecka na kartce tak, aby powstały skrzydła bociana w trakcie lotu.

Czerwonym mazakiem domalowujemy długi dziób bocianowi oraz długie, chude czerwone nogi.

 

Piątek

Ćwiczenia ortofoniczne z zastosowaniem wiersza B. Szelągowskiej “Ptasie trele”.

Rodzic  prezentuje wiersz i pyta:

– Czym zajmowały się ptaki?

Powtarza wiersz, a dziecko powtarza fragment tekstu: Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi! Jakie piękne dni.

 

Znów nastała wiosna!

Ptaki nadlatują.

A co będą robić?

Gniazda pobudują.

Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!

Jakie piękne dni!

Na drzewach wysoko

albo w trawie – nisko.

Tak by do swych piskląt

zawsze miały blisko.

Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!

Jakie piękne dni!

 

Gdy skończą budować,

jajeczka w nich złożą.

By było im ciepło,

na nich się położą.

Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!

Jakie piękne dni!

Wykluły się wreszcie

z jajeczek pisklęta

i każdy maluszek

te trele pamięta!

Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!

Jakie piękne dni!

Improwizacja ruchowa do wiersza.

Rodzic  recytuje wiersz, a dziecko pokazuje ruchem jego treść: przylot ptaków, budowanie gniazd, wysiady­wanie jajek. Powtarzają ’ Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!  ” dbając o prawidłowe artykułowanie głosek.

 

 

 

 

Skip to content