Tradycje Wielkanocne: 6.04 – 10.04.2020 – organizowanie świąt o charakterze rodzinnym- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami Bożego Narodzenia, Wielkanocy.

PONIEDZIAŁEK: 6.04.2020
Witajcie Smerfy. Mamy nadzieję, że wszyscy jesteście zdrowi, i chętni do działania
W tym tygodniu będziemy rozmawiać o zbliżających się świętach wielkanocnych. Wielkanoc obfituje w zwyczaje i obrzędy, które powinno znać każde dziecko, wychowywane w tradycji polskiej. Niestety, dla większości dzieci Wielkanoc jest mniej atrakcyjna niż Boże Narodzenie. Aby to zmienić, pokażcie Państwo dziecku piękno Świąt Wielkanocnych przybliżając mu świąteczne zwyczaje i obrzędy, a będzie z radością w nich uczestniczyło.
Propozycje zadań na dzisiaj.
1.Słuchanie opowiadania pt. „Bajeczka wielkanocna” .
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków. – Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać. Dlaczego musimy wstawać? A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło: – Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty. Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno. – Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką. – Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc. Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę. – Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś. – Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące. – Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie. – Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki. A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać. – Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś. A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka: dzeń-dzeń, dzeń-dzeń. Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe. – Co to? Co to? – pytał Zajączek. – Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek. I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi. – To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę: W Wielkanocny poranek Dzwoni dzwonkiem Baranek. A Kurczątko z Zającem Podskakują na łące. Wielkanocne Kotki, Robiąc miny słodkie, Już wyjrzały z pączka, Siedzą na gałązkach. Kiedy będzie Wielkanoc Wierzbę pytają.
2. Rozmowa na temat opowiadania. Po wysłuchaniu opowiadania zadajemy dziecku kilka pytań sprawdzając w ten sposób, czy uważnie słuchało.
Co robiło Słonko?
Kogo obudziło jako pierwsze, a kogo jako drugie itd.?
Dlaczego Słonko budziło Kotki, Kurczaczka, Zajączka i Baranka?
3. Rzeżucha w skorupce.
Potrzebna będzie skorupka jajka. Najlepiej nadaje się do tej dekoracji skorupka z jajka na miękko. Łatwo wydobyć zawartość i zachować większość skorupki w całości. Do oczyszczonej skorupki wkładasz odrobinę waty i nasionka rzeżuchy.
Dziecko może narysować na skorupce oczy, buzię, najróżniejsze śmieszne miny. Kilka takich skorupek ustawionych w pomalowanej na zielono wytłoczce po jajkach, będzie wspaniałą ozdobą wielkanocnego stołu.
Do każdego takiego jajka z konkretną miną, możecie wspólnie wymyślać historię np. dać imię i zastanowić się, dlaczego ten jest wesoły, ten zdziwiony itd.
4. Zabawa ,,Kolorowe jajko”
A teraz poćwiczymy nasze ręce: wytnij kształt jajka z ręcznika papierowego, narysuj na nim mazakami różne szlaczki, wzorki – niech będzie kolorowe, na tackę nalej wody i połóż swoje papierowe jajko na wodę. Obserwuj. Co się dzieje z kolorami?
Do jutra. Pa

Skip to content