WIELKANOCNE TO PISANKI, WYKLEJANKI, MALOWANKI 6.04.2020-10.04.2020

Poniedziałek 6.04.2020

 

Witamy Pszczółeczki ponownie po krótkim weekendzie 🙂 Zbliża się Wielkanoc i w tym tygodniu poznamy  świąteczne zwyczaje.

Treści programowe: :  Budzenie zainteresowania zwyczajami i tradycjami związanymi ze świętami Wielkanocnymi,uwrażliwianie na wartości rodzinne związane ze Świętami

 

1.Na początek przeczytajcie z Rodzicami informacje o tradycjach Wielkanocnych.

Wielkanocne obrzędy i zwyczaj mocno są  związane z  wiosną –  o tej porze roku obchodzimy Święta Zmartwychwstania Pańskiego.

Palemki na szczęście

Wielki Tydzień zaczyna się Niedzielą Palmową. Kiedyś nazywano ją kwietną lub wierzbną. Palemki – rózgi wierzbowe, gałązki bukszpanu, malin, porzeczek – ozdabiano kwiatkami, mchem, ziołami, kolorowymi piórkami. Po poświęceniu palemki biło się nią lekko domowników, by zapewnić im szczęście na cały rok. Połknięcie jednej poświęconej bazi miało zapewnić zdrowie i bogactwo. Zatknięte za obraz lub włożone do wazonów palemki chroniły mieszkanie przed nieszczęściem i złośliwością sąsiadów. Świąteczne porządki. Przed Wielkanocą robimy wielkie świąteczne porządki, nie tylko po to, by mieszkanie lśniło czystością. Porządki mają także symboliczne znaczenie – „wymiatamy” z mieszkania zimę, a wraz z nią wszelkie zło i choroby.

 Święconka.

Wielka Sobota była dniem radosnego oczekiwania. Koniecznie należało tego dnia poświęcić koszyczek (albo wielki kosz) z jedzeniem. Nie mogło w nim zabraknąć baranka (symbolu Chrystusa Zmartwychwstałego), mięsa i wędlin (na znak, że kończy się post). Święcono też chrzan – bo „gorycz męki Pańskiej i śmierci została zwyciężona przez słodycz zmartwychwstania”, masło – oznakę dobrobytu – i jajka – symbol narodzenia. Święconkę jadło się następnego dnia, po rezurekcji. Tego dnia święcono też wodę. Specjalnie dla dziewcząt. Uwaga, dziewczyny, jeżeli w Wielką Sobotę obmyjecie twarz w wodzie, w której gotowały się jajka na święconkę, to znikną piegi i inne mankamenty urody!

Wielka Niedziela

Dzień radości. W Wielką Niedzielę poranny huk petard i dźwięk dzwonów miał obudzić śpiących w Tatrach rycerzy, poruszyć zatwardziałe serca skąpców i złośliwych sąsiadów. Po rezurekcji zasiadano do świątecznego śniadania. Najpierw dzielono się jajkiem. Na stole nie mogło zabraknąć baby wielkanocnej i dziada, czyli mazurka.

 Lany poniedziałek.

Lany poniedziałek, śmigus-dyngus, święto lejka – to zabawa, którą wszyscy doskonałe znamy. Oblewać można było wszystkich i wszędzie. Zmoczone tego dnia panny miały większe szanse na zamążpójście. A jeśli któraś się obraziła – to nieprędko znalazła męża. Wykupić się można było od oblewania malowanym jajkiem – stąd każda panna starała się, by jej pisanka była najpiękniejsza. Chłopak, wręczając tego dnia pannie pisankę, dawał jej do zrozumienia, że mu się podoba. Szukanie zajączka. Wyrazem wielkanocnej radości rodziny może być, po zakończeniu śniadania, wspólna zabawa zwana szukaniem zajączka, czyli małej niespodzianki dla każdego.

Wielkanocne jajo.

Króluje na wielkanocnym stole, jest symbolem życia i odrodzenia. Tradycja pisanek i dzielenia się święconym jajkiem sięga daleko w przeszłość. Czerwone pisanki mają ponoć moc magiczną i odpędzają złe uroki, są symbolem serca i miłości. Jajko jest formą najbardziej doskonałą. Zawiera wszystkie konieczne dla odżywienia organizmu składniki: białko, tłuszcz, sole mineralne i witaminy.

Gdy już przeczytacie postarajcie się odpowiedzieć na  pytania:

Kiedy zaczyna sie wielki Tydzień?

Co powinno znaleźć się w koszyczku ?

Czym się dzielimy podczas Wielkanocnego Śniadania?

Tekst pochodzi z “Książki Nauczyciela”cz. 3 wyd. Nowa Era

 

A teraz zamieniamy się w owieczki i baranki:)

2.„Baranki i owieczki” –zabawa artykulacyjna; naśladowanie głosów.

Rodzic prowadzi ćwiczenia, a dziecko powtarza:

Na polanie pasą się duże barany i owce oraz baranki i owieczki. Pierwsze odzywają się dorosłe barany (grubo i nisko): bee, bee, bee.

Następnie dorosłe owce (grubo i nisko): baa, baa, baa.

Usłyszały to baranki i owieczki – one też chcą przyłączyć się do rozmowy. Baranki (wysoko i cienko): bee, bee, bee.

Wtórują im małe owieczki (wysoko i cienko): baa, baa, baa.

Wesoły ptaszek na gałęzi gwiżdże z zachwytem: fiufiu, fiufiu, fiufiu. Następnie dzieci samodzielnie naśladują głosy. Na hasło  np.: Baranki! dzieci powtarzają cienko: bee, bee, bee

 

3.Jak zawsze dodatkowe zadanie przygotowała Misiowa Mama (dla chetnych)

Przygotujcie jajeczny eksperyment. Na jego efekty będzie trzeba czekać, bo aż do wtorku, ale WARTO 🙂 Cierpliwość to bardzo potrzebna cecha

https://www.youtube.com/watch?v=8ywdW2eRyTE&fbclid=IwAR23zlzk5Y1OoxcM4hKCRdVVzw6sE7p306m4jAYwvPCkie6s-hYpAPuHJIs

pozdrawiamy Was serdecznie:)

Skip to content