ZADANIA NA PONIEDZIAŁEK – 30.03.2020r.

WIOSENNE PORZĄDKI W OGRODZIE 30.03- 3.04.2020
Treści programowe: oglądanie kwiatów ogrodowych, nazywanie ich, omawianie ich budowy oraz etapów rozwojowych; zakładanie w sali zielonego ogródka, poznawanie czynników potrzebnych do rozwoju roślin.

W tym tygodniu mieliśmy rozmawiać o wiosennych porządkach w ogrodzie oraz zapoznać się z rodzajem prac wykonywanych w tym czasie w ogrodzie ( kopanie ziemi, grabienie , sianie).

Poniedziałek:
1. Słuchanie opowiadania pt. Co się stało? wg tekstu I. Salach.
• Zaznajamianie z prostymi zjawiskami przyrodniczymi, jak np. rozkwitanie liści, kwiatów z pąków. Ukazanie wymagań roślin – woda, światło, ciepło.
• Zachowanie ciszy podczas słuchania opowiadania.

„Co się stało”

-Proszę pani – woła Kubuś i ciągnie panią za rękaw – chodźmy do kącika przyrody, stało się coś dziwnego.
– Co takiego? – zaniepokoiła się pani i już spieszy z Kubusiem.
– O, niech pani spojrzy, o tutaj – mówi szybko Ewa.
Pani zerknęła na dziwo, które pokazują dzieci i śmieje się!
-Widzę, ze zakwitły nasze kwiaty.
– Jak to się stało? – dopytują się dzieci.
– Nie wiecie? – pani nadal się śmieje – A kto codziennie podlewał rośliny?
– My! – kiwają głowami dzieci.
– A kto je ustawił przy oknie, żeby miały dużo światła?
– My! – kiwają głowami dzieci.
-Właśnie! Nasze kwiaty miały dużo światła, świeżą wodę, było im też ciepło, dlatego wiosną zakwitły – wyjaśniła pani – Podejdźcie do okna, co widzicie?
Gromadka dzieci przysunęła się do okna i patrzy zaciekawiona.
– To brzoza- mówi dumnie Maciek.
– Tak – pochwaliła go pani – a co brzoza ma na gałązkach?
– Małe listeczki! – wykrzykuje Ewa.
– A skąd te listeczki? – mówi Maciek – Niedawno były na gałązkach takie małe kuleczki, to z nich są te listki.
-Masz rację – uśmiechnęła się pani- te kuleczki to pączki i z nich rozwinęły się listki.
– A kto podlewał drzewko, kto je ogrzewał? – Ewa jest zakłopotana.
-Jak to kto? – krzyknął Kubuś – To nie wiesz? – Deszcz i słoneczko.
– I ty masz rację Kubusiu – pani jest zadowolona – A Ewa mogła nie wiedzieć, że wiosną, gdy robi się ciepło, to wszystkie rośliny budzą się ze snu.

2. Ćwiczenie w formie zabawy naśladowczej „Zgadnij co robię?.
• Próby nazywania czynności wykonywanych przez rodzica, związanych z pracą w ogrodzie ( kopanie ziemi, grabienie, sianie).
• Zachęcenie do wypowiadania się.
3. Ćwiczenia oddechowe „Listki”.
• Próby umiarkowanego dmuchania na bibułkowe listki, rozwijanie pojemności płuc.
• Słuchanie objaśnień nauczycielki.
4. Kolorowanie kredkami obrazka o tematyce wiosennej. Kolorowanki do pobrania w galerii.
5. Poobiednia zabawa z rodzicami – wiersz „masażyk”
IDZIE PANI, WIETRZYK WIEJE
Dziecko zwrócone do nas plecami.
Idzie pani: tup, tup, tup,
(Na przemian z wyczuciem stukamy w jego plecy opuszkami palców wskazujących)
dziadek z laską: stuk, stuk, stuk,
(delikatnie stukamy zgiętym palcem)
skacze dziecko: hop, hop, hop,
(naśladujemy dłonią skoki, na przemian opierając ją na przegubie i na palcach)
żaba robi długi skok.
(z wyczuciem klepiemy dwie odległe części ciała dziecka np. stopy i głowę)
Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu,
(dmuchamy w jedno i w drugie ucho dziecka)
kropi deszczyk: puk, puk, puk,
(delikatnie stukamy w jego plecy wszystkimi palcami)
deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup,
(klepiemy dziecko po plecach dłońmi złożonymi w „miseczki”)
a grad w szyby łup, łup, łup.
(lekko stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści)
Świeci słonko, (gładzimy wewnętrzną stroną dłoni ruchem kolistym)
wieje wietrzyk, (dmuchamy we włosy dziecka)
pada deszczyk. (z wyczuciem stukamy opuszkami palców w jego plecy)
Czujesz dreszczyk? (leciutko szczypiemy w kark)

Skip to content