Hasło roku:
„Źle zbudowany dom można rozebrać i zbudować od nowa, ale źle wychowanego człowieka nie da się wychować drugi raz.” (Autor: Jan Władysław Dawid).
I. Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2017/2018:
1. Podniesienie jakości edukacji matematycznej, przyrodniczej i informatycznej.
II. Wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektora w r. szkolnym 2016/2017
WNIOSKI DYREKTORA:
– dokonać analizy i modyfikacji koncepcji pracy przedszkola
Rekomendacje wynikające z ewaluacji:
- Stymulować rozwój dzieci poprzez upowszechnianie wiedzy o przyrodzie oraz projektowanie i wdrażanie różnorodnych ofert edukacyjnych.
- Rozwijać postawę proekologiczną wśród dzieci i rodziców – organizować wspólne przedsięwzięcia w cyklu: „Człowiek częścią natury”.
- Zaspokajać potrzebę kontaktu dzieci z naturą w czterech porach roku.
- Promowanie działań przedszkola w lokalnym środowisku.
- Współpraca ze Szkołami Podstawowymi nr 7,9,14 w celu dobrego przygotowania dzieci do klasy I.
II.1. Problem wychowawczy i edukacyjny na rok szkolny 2017/2018
- W jaki sposób nauczyciel rozwija zamiłowanie do przyrody i postawę proekologiczną dzieci w wieku przedszkolnym?
II. 2. Zadania na rok 2017/2018:
- Tworzenie warunków do samodzielnego odkrywania przez dziecko otaczającej przyrody i dostrzegania jej wartości.
- Poznawanie i wdrażanie norm odnoszących się do prawidłowego zachowania w środowisku przyrodniczym.
II.3. Cele do osiągnięcia:
- Dziecko wymienia nazwy roślin i zwierząt znajdujących się w różnych środowiskach (np. na placu zabaw, w parku, w lesie, na polu, w pobliżu rzeki Odry).
- Dziecko posługuje się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy.
- Dziecko posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, dotyczącymi
- życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym i korzystania z dóbr przyrody.
- Dziecko zna lokalne cenne obiekty przyrodnicze.
- Nauczyciele znają i stosują urozmaicone metody i formy pracy z zakresu edukacji przyrodniczej, podejmują przedsięwzięcia proekologiczne zgodnie z możliwościami percepcji swoich podopiecznych.
- Nauczyciele prowadzą z dziećmi ogródek na świeżym powietrzu.
- Dzieci planują urządzenie kącika przyrody, gospodarują i pełnią w nim dyżury.
- Nauczyciele korelują treści edukacji przyrodniczej z innymi obszarami podstawy programowej.
- Nauczyciele wykorzystują wyniki diagnozy oraz autoewaluacji do modyfikowania własnych działań.
II.4 Ewaluacja wewnętrzna problemowa
WYMAGANIE 4:
Dzieci są aktywne.
Charakterystyka wymagania:
- Nauczyciele stwarzają sytuacje, które zachęcają dzieci do podejmowania różnorodnych aktywności.
- Dzieci są zaangażowane w zajęcia prowadzone w przedszkolu i chętnie w nich uczestniczą.
- Dzieci są wdrażane do samodzielności.
II.5. Kontrola
- Prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania: zapisy w dziennikach zajęć, dokumentacja obserwacji pedagogicznych, plany miesięczne/ kompleksowe.
- Realizacja obowiązku przedszkolnego (powiadomienie szkół, wydanie informacji o gotowości szkolnej).
- Formy współpracy z rodzicami – przepływ informacji, ewaluacja spotkań – dokumentacja spotkań z rodzicami.
- Kontrola dokumentacji wycieczek oraz zeszytów wyjść poza teren przedszkola.
- Zabezpieczenie danych osobowych dzieci i rodziców przed dostępem nieuprawnionych osób (dziennik zajęć, arkusze obserwacji, wykazy dzieci, wykazy osób upoważnionych do odbioru dzieci innych niż rodzice, dokumentacja wycieczek).
- Zgodność z przepisami prawa przeprowadzenia postępowania rekrutacyjnego do przedszkola na rok szkolny 2018/2019
II.6 Wspomaganie
- Monitorowanie realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty i kontraktowego.
- Dokonanie oceny za okres stażu.
- Tworzenie warunków do doskonalenia zawodowego nauczycieli zgodnie z potrzebami przedszkola.
- Tworzenie warunków do samokształcenia i wymiany doświadczeń.
- Organizowanie spotkań ze specjalistami w przedszkolu.